Wat is er nieuw

Kommetjes kommetje (Kommetje)

Vandaag ammoniak en nitriet gemeten. Beide 0

Ik vraag me nog af waar jullie het water weggooien van de tests?

Alzheimer momenje?😏

Even serieus, iemand enig idee wat er voor schadelijke stoffen inzitten?

Ik weet het niet. Zag het ergens bij de omschrijving van de testkit staan. Dat het langdurige schade aan in water levende organismen toe brengt. Dat je het niet in het water mag weggooien. Maar ik dacht wat moet ik er dan mee doen?

Ik weet het niet. Zag het ergens bij de omschrijving van de testkit staan. Dat het langdurige schade aan in water levende organismen toe brengt. Dat je het niet in het water mag weggooien. Maar ik dacht wat moet ik er dan mee doen?

Wij doen de restjes in de afvalbak, in een zakje of bijvoorbeeld over kattegrit heen. Ook niet alles, maar dan komt het in elk geval niet rechtstreeks in het water.

Wij doen de restjes in de afvalbak, in een zakje of bijvoorbeeld over kattegrit heen. Ook niet alles, maar dan komt het in elk geval niet rechtstreeks in het water.
Goeie 👍

Ik weet niet hoe ik een ander topic hierheen kan kopiëeren, maar een jaar of 2 geleden waren er een paar topics over wat te doen met testafval, waarbij uit navraag bleek dat de resten door de gootsteen mogen. 1 van die topics heet ‘druppeltest afval’, dus als je daar op zoekt vind je het wel.

Alles blijft nog steeds 0. Ammoniak, nitriet en nitraat. Afgelopen dagen paar keer gemeten.

Ondanks dat ik er voer in heb gegooid, er wat rottend blad op de bodem ligt en de tak flink beschimmeld is.

Het water blijft ook mooi helder

Alles blijft nog steeds 0. Ammoniak, nitriet en nitraat. Afgelopen dagen paar keer gemeten.

Ondanks dat ik er voer in heb gegooid, er wat rottend blad op de bodem ligt en de tak flink beschimmeld is.

Het water blijft ook mooi helder

Wat goed dat je het laat liggen. En dat je het dagelijks meet. Voorlopig klinkt het goed 🙂

8D7D187F-B642-4202-98B2-4817299DA808.jpeg
116CEDDA-C967-4E1C-8994-B43EDAC4F0B4.jpeg
375BF0A0-11A5-4A5B-BEBD-B1A0D44D4700.jpeg

Ineens begint alles te groeien, overal fris groen blad. En ook even een ander aanzicht 🙂

Jullie denken hè alweer foto’s. Ik ben gewoon heel enthousiast! Vind het zo leuk om te zien en krijg nu het gevoel dat het gaat lukken!

Laatst bewerkt:
Lekker enthousiast zijn en trots. En gewoon foto's blijven delen hoor. Leuk/fijn om te zien dat het goed gaat.

Ik heb net even gekeken onder de deksel maar amper wat te zien. Heel lichtjes. Ik maak me er nu geen zorgen om. Ziet er niet verontrustend uit vind ik

Ik heb net even gekeken onder de deksel maar amper wat te zien. Heel lichtjes. Ik maak me er nu geen zorgen om. Ziet er niet verontrustend uit vind ik
De foto kan het ook vertekenen hoor 🙂 als het er in het echt niet zit, niks om je zorgen om te maken 🙂

Wel een duidelijke kaamlaag maar bij de opstart zou ik daar niet wakker van liggen en je kan het altijd afhevelen met een leeg ijsbakje.

Je kan de uitstroom van het filter zo zetten dat de bovenlaag van het water meer verbroken wordt. Op die manier zal, in elk geval een gedeelte van de kaamlaag mee naar beneden genomen worden en daar afgebroken worden of in het filter verdwijnen.

Op zich is een kaamlaag geen probleem, maar het kan de gas-uitwisseling aan het oppervlak beperken. Dus minder verse zuurstof en co2 in je water.

Ik ga er iets aan proberen te doen dan!

• Leuk
Waarderingen: Drup
Zoals gezegd de uitstroom van je filter naar boven richten zou moeten helpen

Heb de uitstroom naar boven gericht en geprobeerd wat weg te scheppen.

Hopelijk lost het zich de komende dagen nu een beetje op.

Ik hoopte van het weekend 10 garnalen te kunnen toevoegen als ook de waterwaarden goed bleven. Maar misschien is dat dan ook niet zo’n goed plan 😔

Volgens mij is een kaamlaag alleen een laagje afgestorven bacteriën. Dus dat is niets ergs, in ieder geval niet voor visjes. Kaamlaag gewoon doorbreken met de uitlaat of evt als je het heel storend vind wegscheppen met kommetje of opdeppen met stuk krant. Maar een kaamlaag hoort ook wel bij een nieuwe bak. Als je waterwaardes goed zijn, kun je rustig aan levende have toevoegen.
Mocht ik nu iets zeggen wat toch niet klopt, dan wilt vast iemand mij wel corrigeren. Dit is hoe ik t doe, maar een second opinion is nooit weg.

Het enige wat ik niet zou gebruiken zijn kranten. Ik zou zelf onbedrukte keukenrol gebruiken. Een dunne kaamlaag kan niet zoveel kwaad. Een dikke kaamlaag beperkt de zuurstof uitwisseling in je bakkie.

Gr. Ed

Volgens mij is een kaamlaag alleen een laagje afgestorven bacteriën. Dus dat is niets ergs, in ieder geval niet voor visjes. Kaamlaag gewoon doorbreken met de uitlaat of evt als je het heel storend vind wegscheppen met kommetje of opdeppen met stuk krant. Maar een kaamlaag hoort ook wel bij een nieuwe bak. Als je waterwaardes goed zijn, kun je rustig aan levende have toevoegen.
Mocht ik nu iets zeggen wat toch niet klopt, dan wilt vast iemand mij wel corrigeren. Dit is hoe ik t doe, maar een second opinion is nooit weg.
Volgens mij zijn het deels ook afvalstoffen zoals eiwitten en bacterien die dit afbreken.

Inderdaad deppen met keukenrol. Als je genoeg waterbeweging aan de oppervlakte hebt en de waterwaardes zijn goed zie ik geen reden om nog langer te wachten met garnalen. Een kaamlaag komt wel vaker voor.

Ik heb die piek alleen niet waar kunnen nemen alle waarden blijven nul. Nitriet ammoniak en nitraat ook. Ondanks het voer de schimmel op het hout en wat rottend blad.

Ik heb die piek alleen niet waar kunnen nemen alle waarden blijven nul. Nitriet ammoniak en nitraat ook. Ondanks het voer de schimmel op het hout en wat rottend blad.

Wordt het voer afgebroken voor jouw gevoel? Is het al minder of weg?

Wordt het voer afgebroken voor jouw gevoel? Is het al minder of weg?

Het is uiteen gevallen en ligt op de bodem. Maar zou dat na 5 dagen dan verdwenen moeten zijn?

Moet het water altijd nitraat laten zien? Om klaar te zijn voor het toevoegen van dieren?

Want ik kan het gewoon niet waarnemen in het water. Alle waarden blijven gewoon op 0. Terwijl het aquarium vrijdag vier weken draait.

Ik denk zelf dat ik pas iets ga waarnemen als de garnalen erbij komen omdat er dan pas organisch afval zal zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan