Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Ja michelle wij hebben nog steeds oranda vissen op dit moment geen kweek dat staat in de planning voor februari
 
Tja, het zijn inderdaad geen goedkope vissen, maar goed, daar kies je dan ook voor...de rood witte vis zwemt nu (ogenschijnlijk) even dartel en vrolijk rond als de donkere 'dino'vis. Ze hebben ongeveer dezelfde maat, enkel de aankooprijs en genen zijn verschillend. Maar als je een vis wil die verder uitgeselecteerd is, verder is uitgegroeid, dan is het normaal dat deze meer kost dan een vis die naar hier komt, met lagere transportkosten, lagere quarantainekosten(minder tijd, meer in een bak, enzovoort).

Ik liet indertijd sperma overvliegen voor een KI, uit Zuid-Afrika...had in Universiteit van Utrecht sperma opgeslagen zitten van m'n eigen reu en nog een reu uit UK...reed vóór dekkingen altijd minstens een keer of 4 over en weer naar een dierenartsenpraktijk diep in Nederland voor de progesterontesten-soms 2 dagen na mekaar. Ik wil maar zeggen, ik heb de neiging om al eens (te) ver te gaan in m'n hobbies. ;) :)

En ja, dat water uitwisselen is wel een goed idee, zodat ze mondjesmaat kunnen wennen. De donkere heeft hier 17 dagen in quarantaine gezeten alvorens ie bij de andere ging, denk dat ik een volgende een week of 3 ga apart houden. Eerst de boel hier nog wat laten betijen.
K1? Herdershond? Ja sperma laten invriezen is wel een tikje ultimate hobby voering maar dat komt wel goed uit met je vissen keus. Voor het houden van sluiers moet je toch ook een kronkeltje in je hersens hebben ;))
 
Ik heb inmiddels ook gemerkt dat het op de goede manier houden van Sluierstaarten een intensieve bezigheid is. Al is het maar vanwege de vele en grote waterwissels om alles in evenwicht te houden. Maar uiteindelijk wordt die moeite wel dubbel en dwars beloond wanneer je vissen mooi uitgroeien, aanhankelijk zijn etc. Mijn Sluierstaarten reageren ook 's morgens als ik de kamer binnenkom, of wanner het etenstijd is. Ze reageren ook op muziek en andere geluiden in de kamer. Ze weten zelfs hoe ze mijn aandacht moeten vragen door gespetter aan het wateroppervlak of doordringend staren, en ze kunnen net zo hard om eten smeken als een hond of kat:DD
 
K1? Herdershond? Ja sperma laten invriezen is wel een tikje ultimate hobby voering maar dat komt wel goed uit met je vissen keus. Voor het houden van sluiers moet je toch ook een kronkeltje in je hersens hebben ;))
Haha, herdershond...neen Kunstmatige Inseminatie doelde ik op...99% van de dekkingen gebeuren toch op die manier, althans bij het ras wat wij hadden.
En ja, zo'n kronkeltje zal wel helpen denk ik. :)
 
KI bij visjes zal helaas niet lukken vrees ik... Eigenlijk maar goed ook, blijft er toch nog iets natuurlijks. De meeste koeien worden via KI gedekt ( al heel lang, een oude kennis van me verdiende er 50 jaar terug al zijn brood mee), en veel paarden ook. En ik kan me zo voorstellen dat wanneer je met een zeldzaam honden- of katten-ras fokt het wel z'n nut kan hebben.
 
Bij onze honden wordt het vooral gedaan omdat natuurlijke dekkingen héél erg moeilijk gaan, vanwege hun bouw...
En ja, als je een dekking van een reu uit UK wou vroeger, was sperma invriezen de enige mogelijkheid vanwege de quarantaineregels die daar golden. Sinds 2012 geld het 'pet travel scheme' wat toelaat, mits inachtneming van inentingen en wormenkuur, je hond naar ginds mee te nemen om te laten dekken.

Trouwens, KI's gebeuren ook bij vissen, hoor. Bij de topkwekers in Japan worden bij de vrouwelijke vissen eitjes afgenomen, de hom wordt met een spuitje van de mannelijke vissen afgenomen, daarna wordt alles gemengd in een kom een over de afzetborstels verdeeld. Vanaf minuut zes zie hoe de 'bevruchting' in z'n werk gaat.

 
Haha, herdershond...neen Kunstmatige Inseminatie doelde ik op...99% van de dekkingen gebeuren toch op die manier, althans bij het ras wat wij hadden.
En ja, zo'n kronkeltje zal wel helpen denk ik. :)
:DDik las het als K one :DD

Me kronkeltje gaf al onduidelijke signalen af , K9, politiefilm herdershond, turner and hootch of toch kooi gevecht. Nu weer duidelijk, inseminatie. Het kronkeltje blijft in het duister tasten, KI, sperma, wat voor resultaat ................ Neem aan dat het kunststof design stuk van je foto er niet bij betrokken is/was. Het ras?

Lekker filmpje :chef::sick: Vooral die sla bak.............
 
Dat wist ik niet. Maar met Koikarpers zijn dan ook enorme bedragen gemoeid, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Bij paarden weet ik, dat ze de kostbare dekhengst niet " live" laten dekken, maar een
" probeerhengstje" bij de merrie brengen om te zien of ze al bevrucht is. Ze "slaat af" als dat het geval is, en dat doet ze meestal door met een of twee benen tegelijk naar achteren te trappen, en daar willen ze hun dekhengst natuurlijk niet aan wagen...:stars:
 
Dat wist ik niet. Maar met Koikarpers zijn dan ook enorme bedragen gemoeid, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Bij paarden weet ik, dat ze de kostbare dekhengst niet " live" laten dekken, maar een
" probeerhengstje" bij de merrie brengen om te zien of ze al bevrucht is. Ze "slaat af" als dat het geval is, en dat doet ze meestal door met een of twee benen tegelijk naar achteren te trappen, en daar willen ze hun dekhengst natuurlijk niet aan wagen...:stars:
Bij sluiers ook hoor.

Hand spawning goldfish, genoeg filmpjes. Meestal sluier vrouw in afwasbakje en buik drukken dan eitjes. Vrouwtje uit bakje en mannetje erin om hom te sproeien.

Mijn kogel ronde ryukin ook problemen met eitjes af zetten, die doe ik ook hand matig :cooll: Zo gepiept. Gelukkig niet zo onsmakelijk als een sla bak vol.
 
Ze "slaat af" als dat het geval is, en dat doet ze meestal door met een of twee benen tegelijk naar achteren te trappen, en daar willen ze hun dekhengst natuurlijk niet aan wagen...
Tja...honden doen het anders...maar niet minder doeltreffend...
Das ook een reden waarom sommige dekkingen gebeuren via 'verse KI' gewoon met de reu ernaast of gewoon in de buurt. Hebben het ooit in de huiskamer gedaan ergens in Duitsland bij een vriendin thuis.

Engelse bullen...een beetje de oranda's/ranchu's onder de honden...je moet je smaak getrouw blijven vind ik. ;)

En ja, het verwondert me niet dat het bij sluiers ook gebeurt...voor de toppers worden ook al stevige bedragen gevraagd denk ik. De prijzen in Thailand en China liggen volgens mij vele malen hoger dan hier...de kwaliteit en grootte is er natuurlijk rechtevenredig mee.


En tadaa....net terug van een koopnamiddag in Nederland....een nieuw aquarium gaan bestellen. Eentje van 720 liter deze keer, er was een actie met bijna 400 euro korting. Was eerst aan het uitkijken naar een groot zeeaquarium(zonder techniek) om met een sump te werken. Maar de prijzen varieerden van 2600 tot 5400 euro(ja, geen grap) voor een 200x60x60 met een sump/bioloog van 140x40x50...zonder licht, zonder pomp(en). Tweedehands ook wel wat dingen bekeken, maar sommigen vroegen meer dan 1000 euro voor een aquarium van 10 jaar oud...
Dat vond ik echt té veel. Nu gaat het dus Akvastabil worden, met twee Eheim 1200xl erop. Moet voldoende zijn voor een paar vissen.
 
Ik vermoedde al dat het om zoiets als een Buldog zou gaan. Vind ze wel wat hebben. Hier in het dorp loopt een goeie rond, niet met van die kromgegroeide poten en zo. Echt een mooi dier.

En super dat je voor de grote bak gaat, 720 liter, daar kun je een paar mooie visjes in kwijt, is meteen je muur gevuld! :smitten:
 
Ik vind ze prachtig, overweldigend en vooral delightfully ugly. Zal er waarschijnlijk nooit nog één hebben en zeker niemand één aanraden...echter, als je ervoor valt, dan ben je echt verloren-love 'em or hate 'em.

Ja, daar kunnen normaal toch een vis of 5 in goeie omstandigheden zwemmen-zo komt de reserve eheim toch nog van pas. En de 180 liter kan ook weer eens dienst doen voor een paar dagen. :)
De Aquatlantis gaat binnenkort wel weg...zou zwaar overdreven zijn om nog een derde aquarium als opvangbak te houden. Daar is ie vééls en vééls te groot voor.
 
Heb ook nog een paar extra jmb led bars bijgekocht: wit, wit/blauw en wit/rood. Die laatste, in de hoop dat de planten er iets beter van gedijen? Alles vervangen door nieuwe vond ik een beetje zonde van het geld.

Heb trouwens eens nagedacht over de filteropstelling in de nieuwe bak. Ik ga dus de twee eheims gebruiken, daarvan dacht ik de beide uitstroomopeningen langs de rechterkant vlak bij elkaar te plaatsen(eentje naar links en de ander schuin links) en de aanzuigbuizen drie keer aan de linkse kant en de vierde aan de rechtse. Ik heb nu de indruk met de huidige opstelling, uitstroom aan twee kanten- aanzuig ook, dat er wat botsingen ontstaan tussen de waterstromen.
 
Goed bezig :DD MTS syndroom toe geslagen

Je heb er zin in zo te lezen. Ben benieuwd naar je nieuw aquarium.

Plantjes goed houden is een hele hobby an sich. Misschien kun je beter even een post plaatsen in een ander forum sectie waar meer de planten/technische lichten etc nerds mee lezen. Sluiers vinden vele weinig interessant en zullen jou post hier niet lezen. Planten en licht afstemming is belangrijk, zoveel lumen per drupje water etc. bemesting systemen , EI, redfield meen ik. CO 2 en volgens mij nog veel meer. Er zijn in het verleden wel diverse forum leden geweest die zich verdiepte in sluiers en planten maar volgens mij is er nooit iemand geslaagd met allerlei planten gedoe een mooie plantenbak te verkrijgen. Zoek even op black moor. Die was een tijd bezig met planten en sluiers.

Flesje valeriaan erbi voor jou,j aan te raden zodat de stress en frustratie niet te hoog oploopt.:DD

Filters plaatsen is altijd even een dingetje om uit te zoeken wat de beste flow geeft. Ik heb aan beide zijde een inlaat en de uitlaat staan allebei naar links, eentje sraybar achterlangs hoog en eentje pijpje op het raam gericht die via het raam naar voren draait. Nitrivec is witte vloeistof die ik in de flow gooi zodat ik kan zien hoe de flow gaat. Bakjes planten en stenen breken ook een flow en geven wellicht een verkeerde richting. Beetje filter en uitlaat te laag kan ook al je bodem weer weg drukken dus is echt even mee spelen.

Sluiers wennen ook aan een bepaalde flow richting en als ik die opeens erg verander zijn ze van slag.

Ik hevel elke dag stront weg want sommige grote drollen zijn te zwaar en pakt de aanzuiging niet. Straks als ze groot zijn zie je echt hele dikke grote drollen.
 
Nu ja, het is niet de bedoeling om er een plantenbak van te maken, maar ja, het maakt de bak natuurlijk wel leuker om te zien...en de vissen zullen het zeker niet erg vinden denk ik dan. We zien wel hoe het loopt.

Die nitritec is een leuke tip, een ongevaarlijk kleurstofje om te kijken hoe je flow is. Ik had er ook al aan gedacht, bij mij op het werk hebben we honderden kleurstoffen, alles FDA, pharma-veilig voor menselijke inname...maar ja, sommigen ervan hebben een nogal'blijvend' karakter. Ook niet wat je wil in een aquarium... :)
 
Een vraagje: zou een plastic action bak van 60 liter(of groter als het bestaat) ok zijn als opvang, voor een paar dagen, voor m'n twee sluiers. Luchtsteentje erin natuurlijk en ww elke dag...
Vraag het me af of het een groot risico inhoudt. Om het weghalen van het oude en plaatsen van het nieuwe aquarium op te vangen.
 
Kan prima ik doe mijn oranda kweek ook altijd in de bakken van de action wel even goed omspoelen vind ik met heet water
 
Als ze van action zijn kijk even uit met vullen. Je zie dat ze op een gegeven moment bol gaan staan want is nogal dun/flexibel.

Als je 2 sluiers erin doe met alleen een luchtsteentje zou ik wel even NO2 smorgens en s avonds gaan meten. Dikke kans dat je het niet red met een 100% vers watertje en 2 erin. Anders flink war zeoliet erbij stoppen. Kan in een filterbag of waszakje ofzo.
 
Geen nood...ik ga gewoon de ingedraaide eheim(wel wat proberen afknijpen, want véééééél te groot) op de 145liter actionbak zetten. Ik ga de bak ook bewust op een hoge keukentafel zetten zodat ik de eheim laag kan zetten-zo heb ik nog meer debietverlies, kwestie dat de stroming beperkt wordt. Bol gaan staan, ga ik opvangen door twee spanriemen, op 1/3 en 2/3 hoogte, rond de bak te leggen-zo komt de waterdruk niet op de bak maar vooral op de spanriemen te liggen Dat moet gewoon goed gaan dan-daar maak ik me eigenlijk al geen zorgen meer in. Bakken zijn met een doorzichtig deksel, dus ineens ook cat-proof.
Leve de action!! :ROFLMAO:

Gaat hier wel druk worden....twee quarantainebakken draaiende houden terwijl de nieuwe aquarium geplaatst wordt. Ben er bijvoorbeeld nog niet uit wat ik met de achterwand ga doen, langs de ene kant denk ik aan matte zwarte krijtverf, langs de andere kant aan een sobere achterwand a la juwel str.

fg_juwel_aquarium_STR_Background_Konzept(9)-l.jpg


Dit en nog wat andere onbekenden(plaatsing filters, filterbuizen, zand, beperking vd algen,...) deden me besluiten om genoeg tijd uit te trekken voor de plaatsing van de nieuwe. Bedoeling is wel dat deze langer dan twee maanden gaat blijven staan. Morgen vertrek ik wederom richting buitenland om een paar vissen te kopen. :rolleyes::S Tja, komt eigenlijk iets te vroeg in de planning, maar het kon niet anders zullen we maar zeggen. Aquarium zou morgen ook kunnen toekomen, dan kan ik morgenavond terug richting NL om dat op te halen....aquariumstress, zou dat een bestaand woord zijn?;)
 
Geef ze rustig de tijd, en zeker goed filteren, want stress zorgt ook voor verhoging van de ammoniakuitscheiding, zie de discussie in deze thread:


Dus dat is ook een vorm van " aquariumstress" maar dan bij de vissen.
 
Ach wat is stress. Gewoon een beetje multi tasken :DD

Aquarium morgen toekomen naar Nederland. Is dat in het hollands het aquarium word morgen bezorgt in Nederland en die moet je zelf ophalen?

Ben benieuwd naar de update morgen met je nieuw ingerichte aquarium en visjes die hun eerste baantje trekken in hun nieuwe villa :cool:

Achterwand heb ik in een juwel 260 gehad. Zie je niets meer van word een mooi groen tapijtje. Als je niet van algentapijtjes hou dan geen inpandige achterwand nemen. Misschien beter z on sticker ding aan buitenkant. Kan je ook nog eens afwisselen. Extra filter bij plaatsen vanwege stress.

1607027218961.png
ss

Succes met al je beproevingen en gewoon rustig aan doen. Morgen avond klaar, tijd zat
 
Nu je 't zegt, ik heb zo'n zelfde achterwand, inderdaad vol met algen, die destijds door mijn toenmalige Pleco Teuntje driftig werd begraasd, later struinden de Corydorassen er rond en nu zit Bessie er soms tegenaan. Van de Sluiers vindt alleen Roodkapje het interessant. Ik vind het zelf wel mooi, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er van houdt...
 
Pffff....nee nog niet.
Toen ik in Limburg(NL) was, kreeg ik een telefoontje vanuit Zeeland dat het aquarium gearriveerd was.
Ik was pas in de namiddag thuis van de visvangst, dus eerst rustig laten overwennen en dan in de 180liter.

20201204_144231.jpg

20201204_155451.jpg


Dan de 145 liter klaargezet en de eheim aangesloten, samen met wat lucht erbij. Twee vissen + 7 slakken erin + plantjes + een steen, kwestie van de slakken wat bealging te geven. De hydra filter ernaast met een luchtsteentje onderaan om de bacteriën in conditie te houden-die gaat met de aquatlantis mee.


20201204_202906.jpg


Daarna de aquatlantis leeggepompt en zand verwijderd-je schrikt ervan hoe lang het duurt om alle twee/drie mm zand eruit te krijgen. Drie/vier keer een emmer erin om alles vantussen alle kieren en spleetjes te spoelen. Das natuurlijk het nadeel van een achterwand...
Morgenvoormiddag ga ik de nieuwe halen, een vriend die me gaat helpen, kon vanavond niet.

20201204_223034.jpg


Aquarium wordt niet naar België geleverd, ik kon het via een Belgische webshop wel laten bezorgen voor 30 of 40 euro, maar dan kon ik de 400euro korting niet krijgen omdat die alleen in NL gold. Tja, dan was de keuze snel gemaakt: morgen dus mijn broer z'n bestelwagen ophalen en om de bak gaan. Wanneer ik bijna terug thuis ben even z'n twee zoontjes bellen, dan kunnen zij de oude bak in de gang zetten en de nieuwe uit de bestelwagen tillen... Allebei héél fanatieke wedstrijd power-lifters, nu ze niet mogen trainen, kunnen ze met de aquariums nog eens stoom afblazen.

De aquatlantis gaat zondagmiddag al op reis naar de nieuwe eigenaar.
 
Oh ja, nog een raadseltje...wat is dit?

20201204_200344.jpg


20201204_200356.jpg


Zijn dat kleine slakjes ofzo? Hing aan de onderkant van de afdekplaten die boven het aquarium liggen.
 
Trek je het nog een beetje? Wat een klussen:br: Maar ziet er allemaal goed uit hoor. Ik kan me er een voorstelling van maken wat een werk dit allemaal is geweest.

En WoW wat een mooie nieuwe visjes. :love:

Zo te zien uit een betere winkel want ze hebben allemaal al mooie ronde buikjes dus ik er van uit dat die lekker genoeg eten kregen.


Meteen goeie vulling voor je nieuwe aquarium. Dat zwartje ziet er schattig uit.

Nu weekend dus kun je je helemaal uitleven. Tot de volgende foto parade en dan graag wat close ups van je nieuwe aankopen (aquarium leuk maat ik bedoel de vissen).:foto:
 
De twee neefjes zijn net terug de deur uit, de bak staat op z'n plaats, nog steeds niks van water erin hoor. Heb eerst de achterwand nog drie lagen krijtverf gegeven, in een soort van donkergrijs. Tussen elke laag zit een droogtijd van 5 à 6 uur. Aquarium stond al die tijd op m'n eettafel in de woonkamer, beetje behelpen en niet bevorderlijk voor de gezelligheid, eten met zicht op twee meter bak op 5 cm van je bord, maar goed...het is voor de goede zaak.
Had er ook nog een lichte glitterflake door de eerste laag verf gemengd, maar die is niet zichtbaar. Een flake komt steeds bovenop de verf te liggen, echter, als je een achterwand verft, kijk je natuurlijk op de 'onderkant' van de verflaag, omdat je door het glas kijkt. Beetje dom geredeneerd van mezelf, maar ok, de intentie was er dan toch maar. :giggle:

Had gemerkt dat bij de eheim 2080 groene aanzuigbuizen waren en omdat ik de aanzuigbuizen van beide filters ga groeperen (en die van de 2180 zwart zijn)...toch maar nieuwe besteld. Hopelijk komen ze snel binnen. Ook de verlichting is niet zomaar over te zetten, de langste ledbalken passen niet onder de kap, dus zal er een middensteun moeten gefabriceerd worden met uitsparingen voor de verlichting. De standaard uisparingen voor de slangen en kabels zijn ook aangepast, heb met de decoupeerzaag openingen gemaakt waar de volledige slangadapter van de filters doorheen kan-als er dan poblemen zijn met een lek in de kast aan die adapters, kan ik snel reageren zodat m'n woonkamer niet dadelijk blank staat. Tja, soms leert een mens uit z'n fouten...:ROFLMAO:
Heb ineens ook een opening gemaakt, ter hoogte van een stopcontact achter de kast en twee 6-voudige stekkerblokken met schakelaars per stopcontact zijn ook onderweg naar hier. Is overkill, ik weet het, maar beter 5 stopcontacten teveel dan eentje te weinig.

Nu ja de vissen zitten ok en ik wissel elke drie dagen 80%...dat kan dus wel nog even verder zo.


aquarium leeg.jpg
 
Mooi aquarium :love:

Mooi kastje zo met dat zilver en die zilveren rand aan de onderkant van aquarium. Erg strak.

Dat groen van EHEIM vind ik ook een vreselijke kleur. Maar zal straks best goed komen zoals ik het lees.

Zit er geen verlichting in dan? Moet je dat zelf erin knutselen?

Zal straks prachtig worden met de vissen erin. Steken mooi af tegen de achterwand. Denk goede keus de krijtverf want in z on strakke bak een algen tapijt is wat minder sjeik. Die gele appelslakken zullen er ook mooi op afsteken dus glitters wellicht niet nodig
 
De twee neefjes zijn net terug de deur uit, de bak staat op z'n plaats, nog steeds niks van water erin hoor. Heb eerst de achterwand nog drie lagen krijtverf gegeven, in een soort van donkergrijs. Tussen elke laag zit een droogtijd van 5 à 6 uur. Aquarium stond al die tijd op m'n eettafel in de woonkamer, beetje behelpen en niet bevorderlijk voor de gezelligheid, eten met zicht op twee meter bak op 5 cm van je bord, maar goed...het is voor de goede zaak.
Had er ook nog een lichte glitterflake door de eerste laag verf gemengd, maar die is niet zichtbaar. Een flake komt steeds bovenop de verf te liggen, echter, als je een achterwand verft, kijk je natuurlijk op de 'onderkant' van de verflaag, omdat je door het glas kijkt. Beetje dom geredeneerd van mezelf, maar ok, de intentie was er dan toch maar. :giggle:

Had gemerkt dat bij de eheim 2080 groene aanzuigbuizen waren en omdat ik de aanzuigbuizen van beide filters ga groeperen (en die van de 2180 zwart zijn)...toch maar nieuwe besteld. Hopelijk komen ze snel binnen. Ook de verlichting is niet zomaar over te zetten, de langste ledbalken passen niet onder de kap, dus zal er een middensteun moeten gefabriceerd worden met uitsparingen voor de verlichting. De standaard uisparingen voor de slangen en kabels zijn ook aangepast, heb met de decoupeerzaag openingen gemaakt waar de volledige slangadapter van de filters doorheen kan-als er dan poblemen zijn met een lek in de kast aan die adapters, kan ik snel reageren zodat m'n woonkamer niet dadelijk blank staat. Tja, soms leert een mens uit z'n fouten...:ROFLMAO:
Heb ineens ook een opening gemaakt, ter hoogte van een stopcontact achter de kast en twee 6-voudige stekkerblokken met schakelaars per stopcontact zijn ook onderweg naar hier. Is overkill, ik weet het, maar beter 5 stopcontacten teveel dan eentje te weinig.

Nu ja de vissen zitten ok en ik wissel elke drie dagen 80%...dat kan dus wel nog even verder zo.


Bekijk bijlage 313779
Wow, mooie bak zeg! Daar kunnen ze wel mee vooruit!
 
Nette bak!

Nu kan je ook nog eventjes de bodem een zandkleurtje geven oid. Dan zou je met een dunne laag zand af kunnen of wellicht weglaten indien gewenst.
Moet er weer even inlezen hier maar zie dat je nu leuke visjes hebt!
Ja aanpassen blijf je toch doen hoor er blijven altijd wel wat upgrades te doen.
Probeer je waterwissels in ieder geval zo makkelijk mogelijk te houden dat is op den duur echt makkelijk vol te houden en gezond.

succes!
 
Bedankt voor het compliment maar dat is geheel de verdienste van de Denen van Akvastabil. ;)
Voor de bodem een kleurtje te geven is het te laat, ik heb er aan gedacht maar vreesde dat bij het verschuiven van de bak tot ie perfect op de kast staat, er te veel kans was op losschuren van de verf....en dat zou echt geen gezicht zijn...
Sowieso gaat er terug een zeer dun laagje zand in de bak...grondelen kan dus, vervuilen of bodemrot niet. Althans zover de theorie. Gisteren de bak gevuld met water van 10°...nu 28 u later geeft de thermometer 16° aan.
Onderdelen voor de pomp komen toch pas morgen aan, tijd genoeg dus.
Heb daarstaks nog vijf wifi stopcontacten besteld zodat ik lucht, (deel van het)licht en misschien een UV allemaal achter timers kan zetten. Benieuwd of alles samen gaat gaan.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan