Nieuwe bak van 275 cm (CVS)


Zou eerst draaien zonder zand. Mocht, en ik hoop het zeer zeker niet, er toch wat zijn is water er makkelijker uit te halen dan al het zand
 
Hoop dat je nu kan melden dat er geen druppeltjes meer hangen .....
 
Geen bericht is goed bericht Ice ;)
 
Gisteravond geen drupjes meer in ieder geval toen ik de bioloog gevuld had.

Vanochtend niet gekeken doe ik als ik thuis kom.

Ene stuk hout was al aan het zinken zag ik.

Al mijn zand staat al paar weken buiten in cementtonnen met uiteraard nu ook wat alg er in. Uitspoelen en dan er gewoon in? Denk dat ik de bak sowieso nog een paar keer flink ververs.
 
Ik deed het hout altijd verzwaren. Maar ik ben dan ook een ongeduldig type:stom:

Ik heb het klem gezet onder een trekstrip dus volledig onderwater nu.

Verzwaren heb ik niet zo zin in.

Dit weekend de pomp en lampen er op trouwens.

En dan alles test draaien (mits alles goed gaat uiteraard)
 
Ziet er dus allemaal goed uit tot nu toe Cor:thumbs:
 
Nou gisteravond was dus alles nog steeds droog dus vandaag pomp en lampen gemonteerd en het draait!

Nog geen druppel te zien en als ik de pomp uitzet loopt de bioloog vol tot een stukje onder de rand dus das ook prima

Enkel heb ik uiteraard ook twee overloop pijpen maar nu begreep ik altijd dat op je 2e pijp die hoger staat je het beste een kraan op kan zetten zodat je hier mee de lucht kon regelen om hem zo stil mogelijk te krijgen.

Bij mij zit die kraan (je raad het al|) op de primaire pijp das toch niet correct?

Hij zuigt heel veel lucht aan namelijk en maakt best wat herrie ook. Tips hoe dit weg te krijgen?

Ow ja kabels van de lampen zijn ook te kort.....de transformators hangen nu dus in de doorvoer buis (zucht) maar weer mailen.

Tuurlijk alles komt goed maar je verwacht tot wat extra kennis en kunde bij zoiets....

1 deksel is ook niet helemaal pas....
 
Nou gisteravond was dus alles nog steeds droog dus vandaag pomp en lampen gemonteerd en het draait!

Nog geen druppel te zien en als ik de pomp uitzet loopt de bioloog vol tot een stukje onder de rand dus das ook prima

Enkel heb ik uiteraard ook twee overloop pijpen maar nu begreep ik altijd dat op je 2e pijp die hoger staat je het beste een kraan op kan zetten zodat je hier mee de lucht kon regelen om hem zo stil mogelijk te krijgen.

Bij mij zit die kraan (je raad het al|) op de primaire pijp das toch niet correct?

Hij zuigt heel veel lucht aan namelijk en maakt best wat herrie ook. Tips hoe dit weg te krijgen?

Ow ja kabels van de lampen zijn ook te kort.....de transformators hangen nu dus in de doorvoer buis (zucht) maar weer mailen.

Tuurlijk alles komt goed maar je verwacht tot wat extra kennis en kunde bij zoiets....

1 deksel is ook niet helemaal pas....
De kraan hoort op de korte pijp daarmee stel je het waterniveau af in de overloopkamer. Je moet hem zo afstellen(is een rot klus) dat het water heel langzaam stijgt. Dat kleine beetje wat dan net teveel is loopt dan in de noodoverloop weg.
 
Oké ik had hem dus helemaal open gezet :) Enkel een DIY overloop gehad namelijk :D

Niet raar dat het nu zo kabaal is dan...haha...dankje voor je snelle response!
 
Het afstellen is echt Mm werk. Je kan hem ook zo krijgen dat er geen water door de noodoverloop gaat maar dat moet je maar ff proberen. Vol open zetten is geen optie
 
88C84AD3-EA0B-4D05-8048-F8B0C2B2CBF7.jpeg
 
De kraan hoort op de korte pijp daarmee stel je het waterniveau af in de overloopkamer. Je moet hem zo afstellen(is een rot klus) dat het water heel langzaam stijgt. Dat kleine beetje wat dan net teveel is loopt dan in de noodoverloop weg.

Bij mijn Reefer 170 zit de kraan juist op de hoogste pijp daar waar ook zo n kunststof kom op zit zeg maar. Ben de dure naam even vergeten. De linker en kortste pijp heeft geen kraan verder.
Of noem je die pijp met die kom erop juist de korte omdat het water daar bij een lager peil inloopt dan bij de noodoverlooppijp :juggle:
 
De kraan hoort op de pijp te zitten waardoor het meeste water gaat. Als hier geen kraan op zou zitten zou er nooit water in de overloop kunnen staan omdat dit dan veels te snel in de Sump terecht komt.
Red sea zal wel een eigen manier van werken hebben misschien?

Als je dit plaatje bekijkt zal de kraan dus op de rechter pijp zitten om het niveau af te stellen.

0790BC89-EBFC-4BF3-8F0F-692140BA1BDC.jpeg
 
Ja zo is het hier ook lijkt me als ik het zo bekijk alleen is die korte pijp van zo n soort beker voorzien en daar zit inderdaad de kraan op. De "lange" is dus de noodoverloop. De hoogte van de kom op de kortste pijp moet je natuurlijk niet meetellen.

Edit: die kom is de Durso en dat is dan de laagste pijp.
 
Wat kost dat wel niet per kilo zeg :D :D
 
Ja zo'n goedkope kraan zit er op nu

Nou morgen maar even pielen inderdaad....
 
Bijna iedereen gebruikt een kogelkraan inclusief ik het is vaak meerdere keren stellen tot dat je de juiste balans hebt gevonden.

Neem er de tijd voor ,draai een beetje en wacht een paar minuten. Zakt het water te snel in de overloop dan een heel klein stukje verder dicht. Stijgt het te hard dan klein stukje meer open.
Uiteindelijk kom je er wel.
 
Nou 10 minuten werk en hij is nagenoeg stil voor mij ruim voldoende hoor

Gelijk mijn verwarmingen aangesloten.

Deze liggen in het vak bij de pomp en de sensor onder de inlaat. Zijn dat de beste plekken volgens de theorie?

Zo nog even de lampen instellen. Zit een wifi controller op dus even kijken wat mogelijk is er mee.

Ze geven niet al te veel licht maar met weinig tot geen planten is dat prima.

Dan kan daarna denk ik het zand er wel in....

Eindelijk voortgang!
 
Mooi dat er nu schot inzit hoor en alvast veel plezier met het verdere inrichten.
 


Zo even een foto (met de telefoon gemaakt dus niet heel fraai)

De lampen is nog wel een gepiel werkt niet echt lekker maar goed gaat vast wel lukken.

Vanavond even water verversen want zand was van het buiten staan er niet schoner op geworden.

Zag zelfs als een slak op mijn raam...dacht echt WTF waar komt die weer vandaan.

Ook even kijken waar ik mijn UVC ga monteren en ook alle kabels wat hoger hangen want dat soort dingen moet je nooit op de bodem hebben liggen.

Kan je trouwens Geophagussen met Kardinaal Tetra's houden? Heb nergens gevonden of het jagers zijn.
 
Heb je het znd nou rechtsachter zo hoog liggen en zo ja geeft dat geen problemen?
 
Heb je het znd nou rechtsachter zo hoog liggen en zo ja geeft dat geen problemen?

Het zand ligt er in zonder het ook maar gefatsoeneerd te hebben.

Wat kan zand rechtsachter uberhaupt voor probleem geven?
 
O dat wordt dus nog gemodelleerd begrijp ik. Nou met zo n hoogte in de hoek dacht ik dat je weleens rot in de bodem kan krijgen op den duur. Zoals ik het zag is dat vrij hoog namelijk maar ik kan het mis hebben natuurlijk;)
 
Owh zo....nou er komen Geophagussen die de bodem lekker omwoelen hoor.

Tevens een wat grotere korrel er in ook

En ja inderdaad ook nog even in model brengen :) Gisteren enkel emmertjes vol zand omgekiept :D
 
Mooi zo met die achterwand?! Heel benieuwd als het straks helder is, wordt een prachtbak
 
Owh zo....nou er komen Geophagussen die de bodem lekker omwoelen hoor.

Tevens een wat grotere korrel er in ook

En ja inderdaad ook nog even in model brengen :) Gisteren enkel emmertjes vol zand omgekiept :D

Ik durf bijna niet te vragen hoeveel emmerrtjes :D
 
Gelukkig gaat het nu allemaal beter. Ben benieuwd naar het eind resultaat.
 
Zo bak schoon gemaakt en filterwatten al ververst.

Die waren al helemaal bruin van al het stof en viezigheid uit het zand.

Hout zinkt nog niet geheel maar al redelijk op de plek kunnen krijgen.

Led verlichting ook nog voor 95% goed gezet....

Dus nu wachten en dan kunnen er begin augustus de eerste visjes in...
 

Terug
Bovenaan